Uttramparen frågar efter vägen

Som jag skrev i mitt senaste inlägg så har jag funderat en del kring Nevada och hur man ska göra och tänka. Jag skickade iväg en förfrågan till Johan och Philip, de två bröderna vars blogg jag lusläst, ni hittar den här. Jag förklarade lite hur jag tänkte kring ökenbiten och frågade om de hade några tips eller förslag. Några timmar senare fick jag det här fantastiska svaret från Johan:

Tjenare Emil Uttrampare.

Kul att höra från dig igen.

Den absoluta majoriteten ca 90% som vi mötte cyklade Transam istället för Western express. Jag antar att det är lite mer status på hela transam, men också att den går igenom några fler välkända nationalparker. Bergmässigt så vill jag tro att de är väldigt lika. Räkna med en veckas extra cykling om du väljer transam och att det antagligen blir lite dyrare att flyga hem från Portland eller vart du hamnar. Jag vet ju egentligen inte så mycket om de nordligare staterna annat än att de är kända som mer rationella än tex nevada. Något som du garanterat inte kommer få se om du väljer Transam är Utahs helt unika landskap. Något som är mycket sevärt. Vägarna genom Nevada och Utah är himmelriket. Stora breda vägar med fin asfalt, bred väggren och få bilar, nästan alla vinkar också. Det är egentligen helt tvärtom på östkusten.

Så till det som jag misstänker att du vill veta mest, om temperaturen och klimatet. Philip och jag hade det helt klart varmast på östkusten med temperaturer uppåt 40 grader. Det går bra att cykla även i dessa temperaturer!! Det är faktiskt svalare att cykla än att tex gå tack vare luftens kylande effekt. Märks direkt om man stannar. Vi upplevde att Nevada och Utah var väldigt torra därför kändes det inte så varmt. Sen blir det varmare framåt sensommaren. Tänkt på att om du har tänkt följa western express så befinner du dig mellan 4000-11000 fot (med undantag för SF) hela tiden. Det är varmt på dagen men man cyklar ju så fort det är såpass ljust på morgonen att det går att se, eftersom att det är svalt på natten. Vi tittde på skoj temperatur-extremer under vår resa då vi ofta köpte en dagstidning som heter USA-today. De varmaste temperaturerna var alltid runt las vegas och de kallaste var alltid någonstans i  norra Nevada. Som du märker så är det ingen ordning. När det blir varmare än 40 grader då är det banne mig läge att sätta sig under ett träd. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket om Nevada. Det är otroligt ballt!

Det du måste tänka på är att i Nevada och Utah så finns det sträckor som är helt befriade från allt annat än väg och sten. Den längsta är 13mil eller något. Vatten, el och campingar kryllar det av i Nevada och Utah mellan sträckorna. Men du måste vara beredd på att bära med dig mycket vatten ibland. Vi hade 6 liter var hela tiden. Skulle vattnet ta slut så får man stanna första bil och fråga om de har vatten. Nästan alla vi mötte hade en stor dunk vatten med sig i bilen.

Du gör helt rätt i att åka öst till väst. Det finns egentligen ingen anledning att göra tvärtom.

Väljer du Nevada så kommer du till slut att Komma till en 8000 fot hög bergsknalle som gränsar till California. När du rullar nerför den så har du tre dagars nerförsbacke bland grönskande vingårdar, cykelbanor, cyklister, brudar och till sist anlända en utav de vackraste och häftigaste städerna på planetens yta San francisco. Något som jag skulle vilja göra i den riktningen:)

En annan viktig sak är att ta med en telefon som fungerar i USA. På många boenden måste man boka rum i förväg.

Johan avslutar sitt mail med en länk till ett coolt klipp om cyklar i San Francisco.Kolla in den här.

Åter igen Johan och Philip; Tusen tack för alla frågor ni besvarat hitills, jag skulle tro att det kommer bli många fler innan avfärd.

Det här inlägget postades i Livsstilsdeflation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>